€35.- korting b.b.v. €150.-, gebruik code JHMODEWEKEN201 in uw winkelwagen >

PostNL heeft aangegeven dat bestellingen naar België vertraging op zullen lopen. Uw pakket zal langer onderweg zijn dan u van ons gewend bent, onze excuses voor het ongemak.

Jac praat met... Ronald Fecken

Ronald Fecken VM'er bij Jac Hensen

Ditmaal hebben we Ronald Fecken, het brein achter de visual merchandising van Jac Hensen gevraagd voor ‘Jac praat met...’ waarin medewerkers vertellen over hun dagelijkse bezigheden.

Ronald, hoe lang ben je verantwoordelijk voor de visual merchandising bij Jac Hensen?
Begin 2012 ben ik begonnen als consultant bij Jac Hensen en vanaf eind 2012 werk ik in vast verband. 

 

Wat houdt het visual merchandisen precies in?
Visual merchandising is een veelomvattend begrip. Het is een mix van een gevoel voor mode, materie en styling. Het is zeker een 3-dimensionaal beroep en is eigenlijk het  door ontwikkelen van het etaleren. Het verhaal wat je aan de buitenkant vertelt met de etalages, vertaal je door naar de binnenkant van een winkel.

Hoe word je visual merchandiser?
Een VM’er is eigenlijk ambassadeur van de formule van een bedrijf. Je moet dus het gedachtegoed van een bedrijf goed kunnen overbrengen naar de klant door middel van visuele presentaties.

 

Van al je dagelijkse bezigheden, waar ben je het drukst mee en wat spreekt je het meest aan?
Wij maken het het verhaal achter Jac Hensen zichtbaar op de winkelvloer en zorgen ervoor dat wat we als Jac Hensen zijnde willen uitstralen ook daadwerkelijk zichtbaar is. 

 

Hoe zie je de verschillende mode trends terug in de etalages?
Een aantal verschillende trends zijn momenteel gaande. Maar een van de belangrijkste, is het formele wat informeler maken. Formeel met een knipoog. Een belangrijk element hierbij, is spelen en combineren met kleurrijke details of accesoires.

 

Hoe selecteer je wat in de etalages komt en wat niet?
Dat is afhankelijk van een aantal elementen, en ook de tijd van het jaar is bepalend. Al verandert dit van tijd tot tijd. Aan het begin van een seizoen doen mensen vaak andere aankopen dan aan het einde van een seizoen. De gedachte buy now, wear now speelt hier een belangrijke rol bij. Vaak wil men gelijk kunnen dragen wat men koopt. Wanneer het in januari bijvoorbeeld nog koud is, zullen er niet zo snel nieuwe voorjaarspolo’s in de etalage te zien zijn.

 

We zijn nu van de zomer naar de herfst gegaan, hoe zie je dat in de presentatie?
Dat zie je terug door middel van verschillende kleuren. De kleuren worden wat warmer, minder fel en de materialen veranderen ook. Wat belangrijk is, is dat het verhaal klopt. Wanneer men in de herfst langsloopt, moet men weer het buy now, wear now  gevoel kunnen krijgen door de spullen die in de etalage en de winkel te zien zijn.

 

Wat spreekt je het meest aan van de nieuwe collectie van Jac Hensen?
De gehele collectie van Jac Hensen wordt in zijn algemeenheid veel completer. Zo is er voor elke gelegenheid een outfit. En ook deze wordt veel completer, door te spelen met kleur en details. Zo maak je een outfit net wat specialer door deze te combineren met een pochet, passende kousen, gekleurde knoopjes etc.